Strategia
Oferowanie więcej korzyści naszym klientom, konsumentom, społecznościom, w których działamy, i naszej firmie – przy jednoczesnym ograniczaniu śladu środowiskowego. Oto idea, która legła u podstaw naszej strategii zrównoważonego rozwoju i jej ambitnych założeń.
Przez długi czas wzrostowi gospodarczemu towarzyszyło większe zużycie surowców. Wzrost liczby ludności i poziomu życia przekładał się wprost proporcjonalnie na wzrost wykorzystania naturalnych zasobów Ziemi. Przewiduje się, że do 2050 roku liczba ludności Ziemi wzrośnie do 9 miliardów i będzie dalej rosła. W efekcie nadchodzące dekady przyniosą coraz szybszą konsumpcję i wyczerpywanie się zasobów ropy i wody, gdyż tempo ich eksploatacji jest wyższe niż zdolności regeneracyjne naszej planety.
Jednak te wyzwania są jednocześnie naszą wielką szansą: innowacyjność w myśl zasady więcej za mniej będzie kluczem do dalszego zrównoważonego wzrostu. Potrzebujemy rozwiązań, które pozwolą ludziom prowadzić wygodne życie przy wykorzystywaniu coraz mniejszej ilości zasobów. Ta właśnie idea leży u podstaw strategii zrównoważonego rozwoju Henkla. Szukamy nowych dróg wzrostu i poprawy jakości życia bez zwiększania ilości zużywanych zasobów. Pragniemy udoskonalać nasze produkty i rozwiązania dzięki innowacjom i mądrym pomysłom – tworzyć większą wartość przy jednoczesnym ograniczeniu śladu ekologicznego.
Nasze wartości i definicje
Potrojenie efektywności do 2030
Nasza odpowiedzialność w sześciu kluczowych obszarach
W działaniach wzdłuż całego łańcucha wartości koncentrujemy się na sześciu obszarach odpowiedzialności, które odzwierciedlają największe wyzwania związane ze zrównoważonym rozwojem. Innowacyjność oraz osiąganie „więcej za mniej” to klucz do zrównoważonego rozwoju, który powinien pozwolić zapewnić przyszłym pokoleniom niezmienioną jakość życia. Wspieramy zrównoważony rozwój poprzez nasze produkty i technologie, skupiając się na kluczowych obszarach, które określają największe wyzwania związane z naszą działalnością. Naszym celem strategicznym jest wytwarzanie większej wartości przy ograniczaniu śladu środowiskowego. I ten cel jest nieustannie obecny w sposobach myślenia i codziennych aktywnościach naszych pracowników, a także odzwierciedlony w naszych procesach biznesowych.
Naszą odpowiedzialność rozumiemy dwojako: "Tworzenie wartości" i "Zmniejszanie śladu ekologiczny". Naszym celem jest zagwarantowanie większego "postępu społecznego", "bezpieczeństwa i zdrowia" oraz "efektywności". Równocześnie chcemy ograniczać zużycie zasobów i stąd ślad ekologiczny naszych działań operacyjnych i naszych produktów w obszarach: "energia i klimat", "materiały i odpady" oraz "woda i ścieki".
Najważniejsze tematy. Spostrzeżenia i perspektywa
Aby doprecyzowywać i porządkować zakres podejmowanych zrównoważonych działań adekwatnie do charakteru aktywności biznesowej firmy i potrzeb raportowania, prowadzimy nieustanny proces oceny wyzwań i szans w oparciu o szeroki wachlarz dostępnych narzędzi. Oceniamy ważność potencjalnych tematów z punktu widzenia firmy, środowiska i społeczeństwa, a także dla naszych interesariuszy. Dialog z naszymi interesariuszami pomaga nam uzyskać interesujący wgląd i perspektywę zewnętrzną, co sprzyja budowaniu wspólnego rozumienia priorytetów i wyzwań. Bierzemy także pod uwagę kryteria oceny stosowane w różnych ratingach finansowych i tych dotyczących zrównoważonego rozwoju, a także wytyczne Global Reporting Initiative (GRI). W efekcie ustanowiliśmy 6 głównych obszarów naszej zrównoważonej odpowiedzialności, kluczowych z punktu widzenia charaktery działania naszej firmy. Koncentrując się na tych 6 obszarach, wspieramy zrównoważony rozwój na całym świecie i wzdłuż łańcuchów wartości.
Co chcemy osiągnąć do 2030 roku
Naszym 20-letnim celem na 2030 jest potrojenie wartości, jaką tworzymy, w stosunku do wielkości śladu środowiskowego naszej działalności, produktów i usług. Aby osiągnąć nasz cel potrojenia efektywności do 2030 roku, będziemy musieli poprawiać ją rokrocznie średnio o 5 do 6 procent. W latach 2011 – 2015 osiągnęliśmy założone cele, poprawiając stosunek wytworzonej wartości do naszego śladu środowiskowego o 38%. Do końca 2020 wskaźnik poprawy efektywności wyniósł 64%.
Nasze cele pośrednie stanowią ważne kamienie milowe na drodze do osiągnięcia naszego długoterminowego celu na 2030 rok, jakim jest potrojenie efektywności wykorzystania zasobów.
Wartość

Postęp Społeczny
Postęp Społeczny
Chcemy przyczyniać się do postępu społecznego, w centrum naszego zainteresowania są ludzie i ochrona ich podstawowych praw
● Poprawa życia 20 milionów ludzi na całym świecie do 2025 r.
● Zaangażowanie ponad 50 000 pracowników w działania na rzecz zrównoważonego rozwoju
● 100% surowców pochodzących ze zrównoważonych źródeł i upraw do 2025

Skuteczność Działania
Skuteczność Działania
Chcemy tworzyć większą wartość z korzyścią dla naszych partnerów wzdłuż łańcucha wartości i równocześnie zwiększać naszą sprzedaż
● Każdy nowy produkt przyczynia się do zrównoważonego rozwoju
● Opracowanie zrównoważonego profilu wszystkich naszych produktów i udostępnienie go naszym klientom i konsumentom do 2025 r.
● Wzrost wartości sprzedaży netto na tonę produktu o 10% do 2025 r.

Zdrowie i Bezpieczeństwo
Zdrowie i Bezpieczeństwo
Chcemy tworzyć bezpieczniejsze miejsca pracy i przyczyniać się do poprawy zdrowia i higieny
● Poprawa naszych wskaźników BHP o 60% na milion przepracowanych godzin do 2025 r.
● Zero wypadków to nasz cel długoterminowy
● Dotarcie każdego roku z globalnymi kampaniami zdrowotnymi do 90% naszych pracowników
Ślad Ekologiczny

Energia i Klimat
Energia i Klimat
Chcemy przyczyniać się do ochrony klimatu, polegać na energii odnawialnej oraz zmniejszać zużycie energii i emisji
● Zmniejszenie emisji CO2 o 65 % na tonę produktu do 2025 r.
● Zmniejszenie emisji CO2 o 75% i pozyskiwanie 100% energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii do 2030 r.
● Osiągnięcie statusu firmy pozytywnej klimatycznie do 2040 r.
● W latach 2016-2025 i we współpracy z naszymi konsumentami, klientami i dostawcami ograniczenie emisji CO2 o 100 mln ton

Surowce i Odpady
Surowce i Odpady
Chcemy efektywniej wykorzystywać materiały i surowce, w pełni przestawić się na zrównoważone źródła zaopatrzenia i wytwarzać mniej odpadów
● Zmniejszenie wytwarzania odpadów o 50% na tonę produktu do 2025 r.
● 100% opakowań nadających się do recyklingu lub ponownego użycia* oraz 50% redukcji wykorzystania pierwotnych tworzyw sztucznych na bazie paliwkopalnych, w tym co najmniej 30% tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu w składzie opakowań naszych produktów konsumenckich, a także zero odpadów z tworzyw sztucznych w przyrodzie do 2025 r
● Olej palmowy: W 100% odpowiedzialnie pozyskiwany i zewnętrznie certyfikowany oraz w 100% identyfikowalny
* Z wyłączeniem klejów, których pozostałości mogą wpływać na możliwość recyklingu lub zanieczyszczać strumienie recyklingu.

Woda i Ścieki
Woda i Ścieki
Chcemy zmniejszyć nasz wpływ na wodę oraz zmniejszyć zużycie wody i ścieków
● Zmniejszenie zużycia wody o 35% na tonę produktu do 2025 r.
● Zachęcenie do odpowiedzialnego korzystania z naszych produktów w celu zmniejszenia zużycia wody
Co już osiągnęliśmy
W minionych latach dołożyliśmy wielu starań, by zrealizować cele założone na rok 2020 (rok bazowy: 2010). W efekcie udało nam się je przekroczyć w zakresie emisji CO2, wytwarzania odpadów i zapewnienia bezpieczeństwa pracy.