Zrównoważony Rozwój

Henkel, jako pionier w dziedzinie zrównoważonego rozwoju, pragnie wprowadzać nowe rozwiązania na rzecz zrównoważonego rozwoju oraz rozwijać swoją działalność w sposób odpowiedzialny i ekonomiczny. Obejmuje to wszystkie działania naszej firmy.






Program Celów Zrównoważonego Rozwoju 2030+

Strategia zrównoważonego rozwoju Henkla jest bezpośrednim odzwierciedleniem zaangażowania firmy w "Celowy rozwój". Dążymy do tworzenia wartości dla naszych interesariuszy, odpowiedzialnego i skutecznego rozwoju naszej działalności oraz budowania naszej wiodącej roli w dziedzinie zrównoważonego rozwoju. Nasza nowa strategia zrównoważonego rozwoju koncentruje się na realizacji naszych celów poprzez konkretne działania i projekty w celu osiągnięcia praktycznych postępów. Dzięki Programowi Celów Zrównoważonego Rozwoju 2030+ opracowaliśmy nowe długoterminowe cele w trzech obszarach: Regeneracja Planety, Rozwój Społeczności i Zaufany Partner, które pozwolą nam osiągnąć dalszy postęp.

Cele

Punktem wyjścia dla naszych działań są osiągnięcia ostatnich lat i nasze średnioterminowe cele do 2025 i na kolejne lata. Poniższy przegląd przedstawia wybór głównych celów na drodze ku dalszej zrównoważonej transformacji naszej firmy.

1 Excluding products where ingredients or residue may affect recyclability or pollute recycling streams.
2 Change in value among others due to adjusted calculation methodology.

Regeneracja Planety

Jesteśmy w trakcie ekologicznej transformacji naszego modelu biznesowego. Aby osiągnąć ten cel oraz dążąc do neutralności klimatycznej i większej efektywności w korzystaniu z naturalnych zasobów, zamierzamy przekształcać nasze procesy, produkty i sposób wykorzystania surowców. Koncentrujemy się na rozwiązaniach przeciwdziałających zmianom klimatycznym, gospodarce obiegu zamkniętego oraz ochronie przyrody i różnorodności biologicznej.

Klimat

Stanie się firmą neutralną klimatycznie poprzez dekarbonizację naszych procesów i surowców.

  • Dążymy do osiągnięcia celu, jakim jest 65-procentowa redukcja śladu węglowego w naszych zakładach produkcyjnych do 2025 r. w porównaniu z rokiem bazowym 2010.
  • W dalszym ciągu naszym celem do 2030 roku jest, aby 100 procent energii elektrycznej wykorzystywanej w produkcji pochodziło ze źródeł odnawialnych. Równolegle chcemy także stale poprawiać naszą efektywność energetyczną. Do końca 2022 roku Henkel w pełni przestawił produkcję w 23 krajach na energię elektryczną pochodzącą w 100 procentach ze źródeł odnawialnych. Obecnie Henkel korzysta już w 70 procentach z energii odnawialnej.
  • Aby osiągnąć pozytywność klimatyczną w naszej własnej działalności, planujemy najpóźniej do 2030 roku zastąpić wszystkie paliwa potrzebne do wytwarzania energii w naszych zakładach paliwami alternatywami o zerowej lub obniżonej emisji gazów cieplarnianych, takimi jak biogaz lub biomasa.
  • Zakłady staną się pozytywne klimatycznie pod względem bilansu węglowego, natomiast nadwyżka energii neutralnej pod względem emisji CO2, której Henkel nie potrzebuje na własne potrzeby, zostanie dostarczona osobom trzecim.
  • Ponadto, zgodnie z inicjatywą Science Based Targets, dążymy do osiągnięcia zerowego poziomu emisji netto w odniesieniu do emisji z zakresu 3.
  • Do 2030 r. chcemy zmniejszyć ślad ekologiczny wykorzystywanych przez nas surowców i opakowań o 30 procent w porównaniu z rokiem 2017.
  • Ponadto chcemy wykorzystać potencjał naszych marek i technologii oraz wspólnie z naszymi klientami, konsumentami i dostawcami zaoszczędzić 100 milionów ton metrycznych CO2 od 2016 do 2025 roku.

Gospodarka obiegu zamkniętego

Wspieranie obiegu zamkniętego poprzez nasze produkty, opakowania i technologie.

Nasze ambicje i cele dla opakowań

  • Do 2025 roku 100 procent materiałów opakowaniowych Henkla zostanie zaprojektowanych tak, aby nadawały się do recyklingu lub ponownego użycia*.
  • Dążymy do zmniejszenia ilości tworzyw sztucznych pochodzących ze źródeł kopalnych w naszych produktach konsumenckich o 50 procent do 2025 roku. Osiągniemy to poprzez zwiększenie udziału tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu do ponad 30 procent i zmniejszenie udziału tworzyw pierwotnych. 
  • Chcemy nieustannie przyczyniać się do tego, aby wszystkie odpady opakowaniowe były odpowiednio utylizowane i poddawane recyklingowi, co będzie zapobiegać ich przedostawaniu się do środowiska. Aby to osiągnąć, wspieramy inicjatywy związane ze zbiórką odpadów i recyklingiem. Inwestujemy w innowacyjne rozwiązania i technologie, które wspierają poprawę infrastruktury i informacji o procesie recyklingu.


  

Do końca 2022 roku 87 procent opakowań Henkla nadawało się do recyklingu lub ponownego użycia*. Udział plastiku pochodzącego z recyklingu w opakowaniach dóbr konsumpcyjnych wyniósł 16 proc. w skali globalnej.

Inicjatywy i partnerstwa

Rozwój w obszarze bardziej zrównoważonych opakowań jest możliwy tylko wtedy, gdy firmy w całym łańcuchu wartości współpracują ze sobą. Dlatego też Henkel angażuje się w różnorodne partnerstwa i inicjatywy międzybranżowe:

  • Uczestniczymy w inicjatywie Fundacji Ellen MacArthur New Plastics Economy, która skupia interesariuszy w celu ponownego przemyślenia przyszłości tworzyw sztucznych i wypracowania pomysłów na wspieranie gospodarki cyrkulacyjnej.
  • W ramach Plastic Waste Coalition of Action, która została utworzona z Consumer Goods Forum (CGF) w 2020 r., Henkel współpracuje z innymi firmami w oparciu o Golden Design Rules w celu opracowania bardziej cyrkularnego podejścia do projektowania i przetwarzania opakowań z tworzyw sztucznych w branży dóbr konsumpcyjnych.
  • W 2017 roku Henkel został pierwszą globalną firmą z branży dóbr konsumpcyjnych, która nawiązała współpracę z przedsiębiorstwem społecznym Plastic Bank. Wspólnym celem stało się zmniejszanie ilości odpadów plastikowych zalegających w środowisku oraz tworzenie nowych szans poprawy warunków życia osobom żyjącym w ubóstwie. W ramach partnerstwa Henkel wspiera projekty w Egipcie, gdzie wspólnie z Plastic Bank utworzył już 14 centrów zbiórki odpadów plastikowych. W 2022 roku zebrano około 5,100 ton metrycznych tzw. „plastiku społecznego” (Social Plastic®), który został ponownie przetworzony na nowe opakowania m.in. w firmie Henkel.

Przyroda

Ochrona i przywracanie różnorodności biologicznej, ze szczególnym uwzględnieniem lasów, ziemi i wody, poprzez stosowanie regeneracyjnych składników i gospodarowanie zasobami:

  • Staramy się pozyskiwać nasze surowce w sposób zrównoważony i nie poprzez wylesianie. Naszym celem jest zapobieganie wylesianiu lasów pierwotnych i wtórnych o znacznej wartości ekologicznej.
  • Do 2025 roku chcemy pokryć 100 procent naszego zapotrzebowania na olej palmowy i olej z ziaren palmowych olejami posiadającymi certyfikat lub zewnętrzne potwierdzenie odpowiedzialnego pozyskiwania.
  • Ponadto postawiliśmy sobie za cel zmniejszenie zużycia wody na tonę produktu o 35 procent do 2025 roku. Do końca 2022 roku udało nam się zmniejszyć zużycie o 25 procent.

Rozwój Społeczności

Staramy się wspierać społeczności w ich dążeniu do lepszej jakości życia. Naszą społeczną odpowiedzialnością jest działanie na rzecz sprawiedliwości, różnorodności i poszanowania praw człowieka. Oferujemy naszym pracownikom możliwości stałego uczenia się oraz atrakcyjne i zdrowe środowisko pracy. Przyczyniamy się do postępu społecznego i lepszego dostępu do edukacji na całym świecie, a także zapewniamy pomoc w sytuacjach kryzysowych.

Równość szans

Wzmocnienie różnorodności, równości szans i inkluzywności, poszanowania praw człowieka oraz poprawa warunków życia ludzi:

  • Jesteśmy przekonani, że zróżnicowani pracownicy oraz otwarta kultura korporacyjna to ważne czynniki sukcesu w zglobalizowanym świecie.
  • Naszym celem jest stałe zwiększanie udziału kobiet w firmie na wszystkich szczeblach, mamy ambitny plan osiągnięcia parytetu płci na wszystkich szczeblach zarządzania do 2025 roku.
  • Ponadto chcemy poprawić warunki życia drobnych producentów rolnych. Wspólnie z organizacją na rzecz rozwoju Solidaridad udało nam się do tej pory dotrzeć do około 38 500 drobnych rolników, którzy uprawiają około 347 000 hektarów ziemi.

Edukacja

Wspieranie procesu edukacji pracowników i społeczności oraz umożliwianie konsumentom podejmowania działań na rzecz zrównoważonego rozwoju:

  • Pragniemy jeszcze bardziej promować zaangażowanie naszych pracowników w zrównoważony rozwój, dlatego rozszerzyliśmy naszą dotychczasową ofertę szkoleniową o holistyczny program zaangażowania.
  • Pragniemy także motywować i zachęcać naszych pracowników do aktywnego angażowania się w działania na rzecz zrównoważonego rozwoju zarówno w środowisku pracy, jak i w życiu prywatnym.
  • Ponadto zobowiązujemy się do dalszego rozszerzania naszych programów edukacyjnych i wolontariatu pracowników na rzecz społeczności lokalnych. Postawiliśmy sobie za cel dotrzeć między 2010 a 2030 rokiem z naszymi działaniami do 30 milionów ludzi. Ten cel udało nam się osiągnąć już w 2022.  

Dobrostan

Dbamy o zdrowie i dobre samopoczucie pracowników, partnerów i konsumentów, a także przyczyniamy się do postępu społecznego poprzez nasze marki:

  • Wzmacniamy zdrowie i witalność naszych pracowników jako podstawę sprawnej i wydajnej organizacji. W tym celu stosujemy jednolite, globalne standardy ochrony zdrowia oraz oferujemy ukierunkowane programy promocji zdrowia i profilaktyki. Kluczowym celem naszej strategii zrównoważonego rozwoju jest dotarcie do ponad 90% naszych pracowników na całym świecie.
  • Nadal koncentrujemy się na naszym długoterminowym celu "zero wypadków" i do końca 2025 roku chcemy poprawić bezpieczeństwo pracy o 60 procent w porównaniu z rokiem 2010. W 2022 r. odnotowaliśmy 0,7 wypadków przy pracy na milion godzin przepracowanych przez naszych pracowników. Stanowi to poprawę o 42 procent w stosunku do roku bazowego 2010.

Zaufany Partner

Dzięki silnej kulturze korporacyjnej budowanej na fundamencie wartości oraz wykorzystując naukową i technologiczną wiedzę, jesteśmy w stanie działać coraz skuteczniej a równocześnie w pełni etycznie. Dostarczamy naszym klientom i konsumentom wiodące i bezpieczne produkty, i technologie. Nasze produkty i biznesowe procesy spełniają założenia zrównoważonego rozwoju, co przejrzyście raportujemy w naszej komunikacji do interesariuszy.

Efektywność

Zapewnienie wiodącej efektywności działania naszych produktów i bezpieczeństwa chemicznego podstawowym warunkiem naszego sukcesu biznesowego: 

  • Każdy nowy produkt przyczynia się do zrównoważonego rozwoju.
  • Naszym celem na rok 2030 jest potrojenie wartości wytworzonej w stosunku do śladu ekologicznego naszych działań. W 2022 roku osiągnęliśmy 121-procentowy wzrost efektywności  (w porównaniu z rokiem bazowym 2010).

Transparentność

Zrównoważony rozwój, przejrzyste raportowanie komunikacja i zaangażowanie jako punkty odniesienia dla naszych praktyk zarządczych:

  • Jednym z naszych celów dotyczących oleju palmowego na rok 2025 jest ustanowienie pełnej przejrzystości i identyfikowalności oleju palmowego (z pestek). W 2022 r. zwiększyliśmy wskaźnik identyfikowalności tłoczni do 89%, a wskaźnik identyfikowalności plantacji do 50%, angażując się wraz z naszymi dostawcami w tworzenie mapy naszego wspólnego łańcucha dostaw.

Współpraca

Współpraca w obszarze zrównoważonego rozwoju z naszymi partnerami i wdrożenie odpowiedzialnych praktyk biznesowych wzdłuż łańcucha dostaw:

  • Zobowiązujemy się do korzystania wraz z naszymi partnerami w 100 procentach ze zrównoważonych źródeł zaopatrzenia.

* Wykluczenie produktów, których składniki lub pozostałości mogą wpływać na możliwość recyklingu lub zanieczyszczać strumienie recyklingu.

Video

maxresdefault

Informacje prasowe

Więcej komunikatów prasowych