24.10.2019

Zrównoważony rozwój w firmie Henkel Polska

Henkel Polska o odpowiedzialności światowego producenta na Sustainability Confex 2019

22 października w Warszawie odbyła się konferencja Sustainability Confex 2019 z udziałem przedstawicieli firm sektora FMCG i ekspertów, podczas której prezentowano rozwiązania w obszarze zrównoważonego rozwoju. W wystąpieniach i panelach mówiono o największych wyzwaniach, strategiach, podejmowanych działaniach, odpowiedzialności producentów i detalistów, a także o edukacji konsumentów i potrzebie międzysektorowego współdziałania. Zasiadająca w jednym z paneli Dorota Strosznajder z Henkel Polska podkreśliła, że firma w swojej strategii zrównoważonego rozwoju poczuwa się do odpowiedzialności za ślad środowiskowy nie tylko własnych operacji biznesowych, lecz także swoich produktów, z których codziennie korzystają miliony konsumentów na całym świecie.

Podczas panelu z udziałem firm Henkel Polska, IKEA, Coca-Cola HBC Polska i DNB uczestnicy dyskutowali o jednym z najpoważniejszych dzisiejszych wyzwań środowiskowych, jakim są opakowaniowe i plastikowe odpady.

Punktem wyjścia do rozmowy były badania konsumenckie GFK, z których wynikało, że problem odpadów plastikowych obok problemu zmian klimatycznych jest postrzegany przez konsumentów kilkunastu krajów Europy Zachodniej jako jedno z największych ekologicznych zagrożeń we współczesnym świecie. Dyskusja panelistów koncentrowała się wokół działań, które podejmują firmy, aby proaktywnie adresować te i inne największe środowiskowe wyzwania.  

W Henklu aktywnie wspieramy założenia gospodarki obiegu zamkniętego i stawiamy sobie przy tym konkretne cele. Zobowiązaliśmy się, że do 2025 roku 100% opakowań naszych produktów będzie w pełni zdatnych do recyklingu, ponownego użycia lub kompostowania. W tym momencie realizujemy ten cel w 75%. Chcemy także, by do 2025 roku plastikowe opakowania naszych produktów, oferowanych na rynku europejskim, były wytwarzane aż w 35% z plastikowych odpadów – powiedziała Dorota Strosznajder, pełnomocnik ds. odpowiedzialności społecznej w Henkel Polska.

Podczas panelu eksperci rozmawiali także o oczekiwaniach konsumentów względem firm, szczególnie w zakresie odpowiedzialności biznesowej za środowisko naturalne. W ciągu ostatnich kilku lat świadomość społeczna Polaków w tym obszarze znacząco wzrosła. Konsumenci oczekują naturalnych produktów, które są bezpieczne zarówno dla nich, jak i dla planety.

Chcemy, aby każdy produkt, który wprowadzamy na rynek, odpowiadał zarówno na istniejące wyzwania środowiskowe, jak i na oczekiwania naszych odbiorców. W ten sposób pomagamy konsumentom zmniejszać ich własny środowiskowy ślad. Dobrym przykładem jest nowa marka kosmetyków do pielęgnacji włosów i ciała Nature Box, którą wprowadziliśmy na rynek europejski i polski w ubiegłym roku.  W Nature Box 98% składników kosmetycznych jest pochodzenia naturalnego, w produktach wykorzystujemy olej palmowy i gumę guar pochodzące ze zrównoważonych plantacji, linia nie zawiera parabenów, silikonów i sztucznych barwników, a dodatkowo opakowania Nature Box (o pojemności 385 ml) są wytwarzane w 25 proc. z plastiku pochodzącego z odzysku – dodała Dorota Strosznajder.

Paneliści podkreślali zgodnie, jak wielką rolę odgrywają producenci i detaliści w kwestii skutecznej edukacji konsumentów, zarówno w zakresie odpowiedniej segregacji, jak i dokonywania przemyślanych wyborów konsumenckich. W dyskusji podnoszono także znaczenie współpracy wszystkich podmiotów wzdłuż łańcucha wartości od producentów surowców, producentów dóbr, producentów opakowań, detalistów, po firmy zajmujące się zbiórką i przetwarzaniem odpadów. Tylko takie wspólne i systemowe podejście do największych wyzwań środowiskowych pozwoli skutecznie im przeciwdziałać.